31 жовт. 2013 р.

Європейський досвід з виведення з обігу озоноруйнівних речовин

Найбільш прогресивним з багатьох точок зору слід визнати досвід виведення з обігу озоноруйнівних речовин у країнах Євросоюзу. Прийняття таких документів, як Регламент ЄС 1005/2009 «Речовини, що руйнують озоновий шар», Регламент Єврокомісії 744/2010 «Поправки до Регламенту ЄС 1005/2009 про речовини, що руйнують озоновий шар, стосовно до важливих сфер застосування фреонів», Рішення Єврокомісії 2010 / 372/EU «Про використання контрольованих речовин в промисловому виробництві» забезпечило Європі висновок ОРВ з десятирічним випередженням графіка, передбаченого Монреальським протоколом про речовини, що руйнують озоновий шар.

Встановлення допустимого обсягу виробництва і споживання ОРВ

Відповідно до статті 4 Регламенту ЄС 1005/2009 у ЄС заборонено виробництво ОРВ. Стаття 5 забороняє також постачання на ринок і використання ОРВ. Стаття 6 забороняє поставку на ринок і використання продукції та обладнання, що містять ОРВ або потребують ОРВ при виробництві або використанні. З вимог цих статей є ряд чітко визначених винятків (використання ОРВ в якості сировини, для лабораторних досліджень, особливих сфер застосування і т. п.).

У відношенні ГХФУ стаття 4 і деякі положення статті 5 Регламенту ЄС 1005/2009 не діють. Виробництво ГХФУ дозволяється за виконання певних умов. Так, розрахунковий обсяг виробництва ГХФУ в період з 01.01.2010 по 31.12.2010, а також за кожен 12-місячний період до 31.12.2013, не перевищує 35% розрахункового обсягу виробництва ГХФУ в 1997 році; розрахунковий обсяг виробництва ГХФУ в період з 01.01 .2014 по 31.12.2014, а також за кожен 12-місячний період до 31.12.2016, не перевищує 14% розрахункового обсягу виробництва ГХФУ в 1997 році; розрахунковий обсяг виробництва ГХФУ в період з 01.01.2017 по 31.12.2017, а також за кожен 12-місячний період до 31.12.2019, не перевищує 7% розрахункового обсягу виробництва ГХФУ в 1997 році.

Після 31.12.2019 виробництво ГХФУ припиняється.

З 01.01.2015 набуває чинності заборона на постачання на ринок регенерованих ГХФУ та їх використання при ремонті вже виготовленого обладнання, а також на використання вторинних ГХФУ при технічному обслуговуванні та ремонті вже виробленого обладнання.

З 01.01.2020 заборонена поставка ГХФУ на ринок для перепакування та подальшого експорту.

Вимоги до звернення озоноруйнівних речовин, у т. ч. до багатооборотної тарі

П.2 Статті 5 Регламенту ЄС 1005/2009 забороняє поставку ОРВ на ринок у одноразовій тарі, за винятком поставок для лабораторних та аналітичних цілей.

Крім того, діють наступні вимоги:

  • регулярні перевірки на герметичність обладнання, що містить ГХФУ в обсязі більше 3 кг;
  • ведення обліку систем, що містить ГХФУ в обсязі більше 3 кг;
  • збір ГХФУ під час технічного обслуговування і виведення з експлуатації обладнання;
  • проведення перевірок на герметичність і технічних робіт за участю кваліфікованого персоналу;
  • маркування систем, заправлених вторинними холодоагентами, що містять ГХФУ.

Державний облік обігу (виробництво, використання, імпорт і експорт, транспортування, зберігання, рекуперація, відновлення, рециркуляція (рециклирование) і знищення) озоноруйнівних речовин, у тому числі форма звітності, терміни її подання юридичними особами, індивідуальними підприємцями

У країнах ЄС діє електронна система ліцензування імпорту та експорту ОРВ. Для отримання ліцензії підприємства реєструються в системі і відправляють заявку (в електронному вигляді), де вказують: реєстраційні та контактні дані підприємства, опису імпортованих або експортованих речовин із зазначенням торгового найменування та коду речовини, джерело його походження (первинне, зібране, вторинне або регенероване) , кількість речовини в кілограмах.

Якщо ліцензія виходить для імпорту або експорту продукції та обладнання, що містять контрольовані речовини або при виробництві або використанні яких необхідні контрольовані речовини, зазначаються: тип і клас продукції та обладнання, кількість контрольованого речовини, країну призначення і походження речовини.

Якщо продукція та обладнання містять гідрохлорфторвуглеці або гідрохлорфторвуглеці необхідні при виробництві або використанні, для отримання ліцензії потрібен дозвіл Комісії ЄС, передбачене положеннями Статті 17 Регламенту ЄС 1005/2009.

Крім цього вказуються й інші відомості.

Діюча в ЄС система звітності по обороту ОРВ наказує країнам-учасницям Євросоюзу надавати Відтак до 30 червня кожного року відомості про обсяги легального обігу метилбромідів і фреонів, а також про виявлені випадки незаконного обігу.

Крім того, підприємства зобов'язані до 31 березня надати Комісії звіт за попередній календарний рік, із зазначенням обсягів вироблених, імпортованих, експортованих і знищених контрольованих речовин, а також їх наявного запасу.

За зразок ведення звітності у сфері поводження ОРВ може бути взята діюча в ЄС систему звітності по фторсодержащим газам.

Система звітності побудована на зборі та аналізі даних, отриманих від продавців і виробників фторовмісних газів, від монтажних організацій, а також від служб експлуатації, що використовують логбукі.

Виробники / імпортери та експортери надають інформацію про те, скільки контрольованих речовин надходить на ринок. Від монтажних і обслуговуючих організацій надходять відомості про обсяги споживання і утилізації фторовмісних газів, включаючи дані про використання (заправка нових пристроїв / обслуговування діючих). Відомості про обсяги вмісту фторовмісних газів в обладнанні беруться з журналів обліку (логбуков).

Прийняття перерахованих заходів у поєднанні з обов'язковою сертифікацією та ліцензуванням фахівців з проектування, монтажу та обслуговування обладнання, що використовує ОРВ, не тільки забезпечило виконання зобов'язань щодо виведення ОРВ з обігу з випередженням передбаченого Монреальським протоколом графіка без шкоди для економіки. Воно дозволило скоротити витоку холодоагентів з 30% до 10% (на новому обладнанні - до 3%). При цьому прибуток компаній, що працюють у сфері обслуговування та монтажу обладнання, зросла на 25%, ринок став більш легальним і стабільним.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар