26 жовт. 2011 р.

Підвищення попиту на газомоторні теплові насоси

Після того, що сталося в березні 2011 року руйнівного землетрусу, наслідки якого серйозно позначилися на системі електропостачання Японії, в країні помітно зріс попит на теплові насоси з газомоторним приводом (GHP). Ці пристрої являють собою системи для кондиціонування і обігріву, створені на базі теплових насосів, де в якості приводу компресора використовується двигун, що працює на газі. Застосування газових теплових насосів дозволяє істотно скоротити споживання електроенергії, особливий інтерес представляє використання таких систем в якості комерційних кондиціонерів.

Газові теплові насоси вперше з'явилися на японському ринку 25 років тому. Згідно з проведеними дослідженнями, японський ринок цих систем до березневого землетрусу і цунамі перебував у стані застою. Максимальний річний обсяг продажів - приблизно 50 000 виробів - припав на 2000 рік і з тих пір постійно падав. Після природної катастрофи почалося відновлення зруйнованих структур, і ринок став знову швидко зростатиме. Цьому сприяла зміна політики Японії в області енергоспоживання. Зараз зростання настільки серйозний, що виробництво не встигає за попитом.

Статистика Міністерства економіки, торгівлі і промисловості Японії показує, що в 2011 році виробництво газових теплових насосів збільшилося на 26,4% по відношенню до попереднього року і склало 23 984 вироби. При цьому обсяг продажів виріс на 25,9% і досяг 24 370 виробів. У першій половині 2012 року обсяги виробництва газових теплових насосів продовжували рости, і якщо темп цього зростання збережеться, то в цьому році на ринок буде поставлено більше 30 000 газових теплових насосів.

Деякі японські виробники також докладають зусиль для просування теплових насосів з газовим приводом на зарубіжні ринки такі, як Південна Корея, Південно-Східна Азія, Австралія, Латинська Америка, Близький Схід і Китай. Там вони, зокрема, створюють спеціалізовані торговельні мережі в партнерстві з місцевими газовими компаніями.

Необхідність енергозбереження викликала зростання ринку GHP

Минулого літа, щоб уникнути відключень в періоди пікового споживання в умовах значного недоліку електроенергії, японські компанії Tokio Electric Power (TEPCO) і Tohoku Electric Power поставили мету - знизити на 15% споживання електрики в регіонах, які вони обслуговують.

Оскільки одним з основних споживачів електроенергії в сучасних будівлях є системи кондиціонування, очевидно, що в першу чергу заходи з енергозбереження повинні були торкнутися цієї сфери.

Керуючись міркуваннями економії, багато споживачів замінили старі кондиціонери новими моделями, відмінними більш високою ефективністю. У сегменті побутового обладнання виробники почали просувати пристрої, оснащені різними функціями, призначеними для зменшення витрати електроенергії. Компанія Panasonic запропонувала систему управління Econavi, автоматичну систему очищення і систему Ene Charge, що заощаджують електрику при роботі на обігрів.

Hitachi Appliances просуває систему дистанційного керування з кнопкою «easy eco» для включення режиму енергозбереження. Побутовий кондиціонер Kirigamine компанії Mitsubishi Electric отримав приз генерального директора Агентства природних ресурсів та енергетики за збереження енергії. Daikin представила технологію управління кондиціонером, яка дозволяє створити відчуття більш низької температури в приміщенні, ніж насправді, наприклад, здається, що в кімнаті 26 градусів при встановленій температурі 28 градусів. Fujitsu General запропонувала функцію визначення зайвої витрати енергії. Побутовий кондиціонер Sharp Plasmacluster використовує ефект Коанда (фізичне явище, при якому струмінь газу або рідини «прилипає» до поверхні) для створення м'яких потоків повітря. Mitsubishi Heavy Industries (MHI) рекламує такі технології, як подвійний роторний компресор, високоефективний теплообмінник і векторний інвертор РАМ. Toshiba виступає з оригінальними функціями: голосовим управлінням і режимом «холодної» роботи, при якому споживається всього 45 Вт енергії.

У сегменті комерційних систем кондиціонування газові теплові насоси є найбільш простим і швидким способом переходу від використання електрики до іншої форми енергії. Згідно дослідженню, проведеному міністерством економіки, торгівлі і промисловості Японії, в комерційному секторі на силові установки та освітлення припадає 48,8% споживаної енергії, на кондиціонування і обігрів - 27,4%, на гарячу воду - 14,8%. Зараз на теплові насоси з газомоторним приводом припадає близько 25% від загальної потужності установок кондиціонування в комерційному секторі. Якщо рівень їх використання буде зростати, потреба в електроенергії на кондиціонування та опалення в пікові літні і зимові місяці може значно знизитися.

Зміни в енергетичній політиці

У 2012 році на токійській виставці HVAC & R Japan компанія Tokio Gas представила на своєму стенді широку гаму газових теплових насосів, розроблених спільно з провідними виробниками кліматичного обладнання. Велика кількість компаній готуються випустити на ринок власні системи на основі теплових насосів з газовим приводом. Споживачі також показують зрослий інтерес до використання газу внаслідок нестачі електроенергії і зростання тарифів, що послідували після зупинки ядерних реакторів через аварію на АЕС «Фукусіма».

У березні 2012 року японська Газова асоціація виступила спонсором проведеного в Токіо симпозіуму «Нові вимоги в газовому кондиціонуванні». На симпозіумі з програмною доповіддю «Напрямки майбутньої енергетичної політики та перспективи газового кондиціонування» виступив представник Агентства з природних ресурсів і енергетиці. Увага в доповіді була акцентована на необхідності докласти максимум зусиль для економії електрики та інших видів енергії, на прискоренні розвитку та максимально можливому використанні енергії з відновлюваних джерел, а також на поступовому переході від ядерної енергетики до ефективного використання викопного палива.

Дотримання оптимального балансу між використанням електроенергії та газу стає обов'язковою умовою проведення компаніями соціально відповідальної політики щодо вирівнювання рівнів споживання електроенергії та скорочення пікового навантаження. У цьому зв'язку у газових теплових насосів є велике майбутнє як у системі, яка доповнює теплові насоси з електричним приводом компресора. Слід зазначити, що це застосовується не тільки до Японії, що відчуває через катастрофи загрозу нестачі електроенергії, але і для всього світу.

Основні типи і характеристики GHP

За типом комерційні системи на базі газових теплових насосів можна розділити на дві великі групи: VRF-системи та чиллери. Більшість пристроїв - VRF-системи, що з'явилися на ринку в 1992 році. В останні роки технологія GHP продовжує активно розвиватися в основному завдяки вдосконаленню управління двигуном. Застосування систем дуже різноманітно, вони можуть встановлюватися і в торгових центрах, і в школах, і в лікарнях.

Як і теплові насоси з електричним приводом, GHP вельми привабливі з точки зору енергозбереження. У числі переваг такого обладнання можна відзначити: легкий запуск в холодних регіонах за рахунок використання для розігріву вторинного тепла від газового мотора; здатність зберігати параметри обігріву при низькій зовнішній температурі; невеликі експлуатаційні витрати; можливість використовувати для обігріву вторинне тепло від мотора.

Крім того, дана технологія дозволяє створювати газові системи когенерації, що суміщають вироблення електроенергії та нагрівання води.

Останні досягнення в розвитку технології

В якості приводу в теплових насосах може використовуватися автомобільний двигун, при цьому характеристики двигуна серйозно впливають на продуктивність системи. Застосування останніх технологій, що дозволили помітно зменшити габарити і швидкість обертання автомобільних двигунів, дало можливість суттєво збільшити ефективність GHP-систем при частковому навантаженні. Нове покоління газових теплових насосів навіть може незалежно виробляти електроенергію для невеликої кількості освітлювальних приладів.

Розвиток світового ринку

Найбільшими ринками газових теплових насосів зараз є Японія та Південна Корея.

Японські виробники в перший раз вийшли на зарубіжні ринки в 1990-х, в 2005 році обсяг експорту досяг 7300 виробів. В Європі, Австралії, США та Латинській Америці вже утворилися стійкі тренди, в той час як китайський ринок не демонструє того зростання, якого всі чекали.

Поширення GHP на світовому ринку

Рис. Поширення GHP на світовому ринку

Велика частка японського ринку належить компанії Panasonic (включаючи Sanyo). Потім слідують Yanmar і Aisin. GHP-системи виробляє і продає також Hitachi Appliances. MHI продає OEM-системи, що поставляються Aisin.

Обсяг південнокорейського ринку газових теплових насосів в середині 2000-х становив приблизно 10 000 виробів. До 2010 року він, однак, скоротився на 90%, в основному через те, що держава зменшило субсидії на придбання обладнання з газовим приводом. Недавнє відновлення програм стимулювання призвело до того, що в 2011 році ринок знову зріс, і його обсяг склав майже 2500 виробів.

Японські виробники, включаючи Aisin, Panasonic, Hitachi, Yanmar і MHI, вийшли на ринок Південної Кореї. Aisin лідирує за кількістю проданих виробів, Panasonic (включаючи Sanyo) - за обсягом продажів у грошовому вираженні. Проте наступну за колапсом Lehman Brothers в 2008 році зростання ієни серйозно підірвав конкурентоспроможність японських виробників. Серед місцевих південнокорейських виробників GHP-системи випускає компанія LG, яка купила LS Mtron.

У Європі деякий попит на газові теплові насоси спостерігається в Італії та Німеччині. Антиядерні настрої, що посилилися в Європі після аварії на японській АЕС, можуть дати імпульс європейського ринку систем з газовим приводом. Орієнтуючись на потенційну можливість зростання попиту, японські виробники укладають партнерські угоди з європейськими газовими компаніями і демонструють свої GHP-системи на виставках кліматичного обладнання.

Китайський ринок газових теплових насосів відносно малий - в 2011 році було продано лише 200-300 виробів. Низький попит пояснюється відсутністю в Китаї газової інфраструктури і відносно високими цінами на газ.

В Австралії, в окремих регіонах є проблеми з газопостачанням, але в цілому кількість установок GHP зростає.

У Південно-Східній Азії очікується зростання ринку GHP в тих країнах, де розвинена інфраструктура поставок газу. З урахуванням запасів газу Росія може розглядатися в перспективі як величезний потенційний ринок продажів газових теплових насосів.

Криза поставок електроенергії і потреба в газовому кондиціонуванні

За оцінками експертів, світовий ринок кондиціонерів в 2012 році зросте на 5% по відношенню до 2011-го, і обсяг продажів складе 100 мільйонів виробів. Однак подальшому зростанню цього величезного ринку може перешкодити брак електроенергії.

Альтернативою електричним двигунам в кондиціонерах можуть стати двигуни внутрішнього згоряння для газових теплових насосів.

Прихід в кліматичну індустрію нових гравців, наприклад, з автомобільної промисловості, які мають за плечима величезний досвід виробництва двигунів, підстьобне інтерес до теплових насосів з газовим приводом. Крім того, вкрай привабливою здається і надається цими пристроями можливість знизити навантаження на електричні мережі в пікові літні і зимові місяці. Зростають очікування зростання їх ринкового потенціалу, насамперед у Японії, яка як і раніше відчуває брак електроенергії через аварію на АЕС. Очікується, що такі ж тенденції посиляться і на світовому ринку в цілому.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар