28 черв. 2011 р.

Огляд світового ринку кондиціонування за 2010 рік

Введення

Світова економіка виходить із кризи. Спостерігається помітне економічне зростання в країнах, що розвиваються, в особливості в Китаї та Індії, що стимулює споживчий попит на кондиціонери. Іншим фактором, подстегнувшім світовий ринок кондиціонерів, стало надзвичайно спекотне літо. За оцінками JARN, обсяг світового ринку кондиціонерів (побутових і промислових) у 2010 року склав 81,06 мільйона одиниць, що на 9,6% вище показників попереднього року. З цього обсягу на Китай та Індію довелося приблизно 29,8 мільйона кондиціонерів, приріст у цих двох країнах склав 3,4 мільйона штук.

Успіх заходів, що вживаються для підвищення обсягів продажів побутової техніки в сільських областях Китаю, зумовив подальше збільшення обсягу ринку кондиціонерів в цій країні. Варто відзначити, що за останній рік в Китаї значно зросла частка інверторного устаткування.

В цілому в азіатському регіоні ринок кондиціонерів зріс приблизно на 20%. У багатьох країнах Південно-Східної Азії, в тому числі в Таїланді, Індонезії, Малайзії і В'єтнамі внутрішній попит перевищив рівень 2009 р. У деяких країнах зросле споживання електроенергії призвело до її дефіциту. В Індонезії та Малайзії, де росте обсяг інвестицій у засоби праці, збільшився попит на промислові кондиціонери. Зростання рівня життя в Індії, що накладаються на економічний підйом, привів до збільшення обсягу ринку побутових кондиціонерів. На ринку промислових кондиціонерів також спостерігається зростання, викликане значними інвестиціями в комерційну нерухомість і об'єкти торгівлі.

У центрі уваги залишається економіка Бразилії. Там одним із серйозних факторів, крім збільшення купівельної спроможності населення, стала підготовка до чемпіонату світу з футболу і Олімпійським іграм.

країнах Північної Америки також спостерігається пожвавлення. Великий ринок північно-східній частині США та Канади зазнав впливу дуже спекотного літа, що призвело до зростання попиту на побутові спліт-системи. Значна частина запасів віконних кондиціонерів, що залишилися з 2009 року, була розпродана. В той же час в деяких звітах відзначається падіння попиту на напівпромислові системи.

Європейський ринок кондиціонерів виявився не в таких сприятливих умовах через економічну ситуацію в деяких країнах. Тим не менш, у Франції зріс попит на малопотужні установки в особливості, інверторного типу. У Німеччині, економіка якої поступово відновлюється, підвищилася потреба в промислових кондиціонерах.

Рекордно висока літня температура вдихнула нове життя в російський ринок - попит просто злетів. Відновлення економіки сприяло збільшенню попиту та на промислові кондиціонери, прискоривши перехід з R22 на R410A.

Частково через більш печені, ніж зазвичай, літа і державної ініціативи EcoPoint об'єм японського ринку кондиціонерів збільшився майже на 17% протягом календарного 2010 р., досягнувши 8 мільйонів штук.

Нижче наведено більш детальний огляд світового ринку кондиціонерів.

Китай

Виснажлива спека і підвищення купівельної спроможності населення забезпечили умови для швидкого збільшення обсягу ринку.

90% обсягу продажів у містах довелося на неінверторні кондиціонери, які мають за новою національною шкалою 1-й або 2-й клас енергоефективності. Частка інверторних кондиціонерів в середніх і великих містах перевищила 25%, збільшившись порівняно з 2008 роком на 10%.

У квітні 2010 р. в Китаї було видано Указ Державної ради «Про контроль над озоноруйнуючими речовинами». 1 червня 2010 він вступив в силу. В указі передбачається заморожування з 2013 року виробництва і споживання R22 на рівні 2009-2010 років з подальшим скороченням на 10% до 2015 р., на 35% - до 2020 р., на 61,5% - до 2025 р. і повний висновок з обігу до 2030 р.

Обсяг експорту кондиціонерів збільшився порівняно з 2009 роком більш ніж на 30, перевищивши докризовий рівень. Зокрема, значно зріс експорт до країн Південно-Східної Азії та Латинської Америки. Всього з серпня 2009 року по липень 2010 р. в Латинську Америку з Китаю було поставлено 6,7 мільйона кондиціонерів. Найбільшими імпортерами стали Бразилія, Аргентина і Мексика. Обсяг експорту Китаю в країни Африки збільшився з 190 000 одиниць обладнання в січні до 388 400 одиниць в червні, що еквівалентно збільшенню відповідних показників минулого року на 38 і 134,6% відповідно.

Великий внутрішній і зовнішній попит призвів до того, що китайським виробникам, таким, як компанії Gree, Midea, Haier, TCL і Hisense-Kelon, довелося збільшити обсяги виробництва. З метою наближення виробництва до місцевих ринків компанії Gree, Midea і TCL відкрили складальні лінії в країнах Близького Сходу і Африки.

США

У багатьох густонаселених областях північного сходу США, Східного та Західного узбережжя в червні 2010 року була зафіксована рекордно висока температура. Значна частина запасів віконних кондиціонерів, що залишилися з попереднього року, була розпродана. Обсяг нових поставок віконних блоків виріс незначно: за деякими оцінками, він склав близько 6,5 мільйона одиниць, що перевищує показник попереднього року на 4%.

Ринок житла в США ще не відновився, що і зумовило обмежений ріст продажів напівпромислового обладнання. У нових системах цього типу використовується холодоагент R410A, між тим на складах є значна кількість обладнання на R22, яке як і раніше затребувана споживачами. Основними учасниками ринку напівпромислового кондиціювання в США є Carrier, Trane, York (JCI), Goodman і Lennox.

Завдяки податковим пільгам позитивну динаміку показав ринок побутових спліт-систем. Якщо в 2009 р. обсяг продажів спліт-систем впав через рецесію, то в 2010 р. він повернувся на рівень 2008 р. Разом з тим спліт-системи поки займають невеликий сегмент кондиціонерного ринку США. Проте є надія на більш широке поширення устаткування цього типу. Лідером тут залишається Mitsubishi Electric, слідом за нею йдуть Fujitsu General, Sanyo і LG. Компанія Carrier оголосила про свої плани з продажу кондиціонерів під маркою Toshiba Carrier, а Panasonic планує поширювати свої моделі по каналах компанії Sanyo.

Daikin концентрує зусилля на VRF-системах, поступово завойовують популярність в країнах Північної Америки.

З 1 січня 2011 р. змінилися вимоги для отримання права на маркування Energy Star. Тепер нова продукція повинна пройти випробування в авторизованому центрі випробувань Управління охорони навколишнього середовища (EPA).

Індія

Економічне зростання в Індії і величезний потенціал місцевого ринку залучили безліч зарубіжних виробників. Внутрішній попит на кондиціонери в Індії склав в 2010 році 3,4 мільйона одиниць, що на 30% вище рівня попереднього року. Близько двох років тому на ринку домінували віконні кондиціонери, але за останній рік вони поступилися лідерством спліт-систем.

Інверторні системи зустрічаються рідко - 99% обсягу ринку доводиться на системи з постійною швидкістю обертання двигуна. Основним холодоагентом є R22. Індійський ринок більшою мірою реагує на вартість, ніж на функціональність, - в цілому дорогі установки не користуються попитом. Більшість місцевих виробників займається збіркою, орієнтуючись на нижчий ціновий сегмент. На частку цих виробників припадає 40% обсягу ринку спліт-систем.

Південнокорейські виробники, побудувавши в Індії власні заводи, обганяють японських конкурентів. У надії відвоювати частину ринку обладнання нижчого і середнього цінового діапазону японські виробники працюють над створенням установок, адаптованих під місцеві особливості, а також розвивають власні мережі продажів. Більшість японських брендів досі імпортується з Таїланду, Малайзії та Китаю. Лише Hitachi виробляє в Індії віконні кондиціонери і спліт-системи, а Daikin - VRV-системи. У минулому році обидві компанії приступили до випуску в Індії гвинтових чілерів.

Південно-Східна Азія

Виснажлива спека в країнах Південно-Східної Азії призвела до зростання поставок побутових кондиціонерів в Таїланд, В'єтнам і в особливості в Індонезію.

У багатьох країнах Південно-Східної Азії дедалі гостріше постає питання про оновлення електроенергетичної інфраструктури, яка чинить серйозний вплив на розміри і структуру кондиціонерного ринку. Так, наприклад, введення обмежень на обсяг енергоспоживання житлових будівель в містах В'єтнаму призвело до різкого зростання продажів невеликих малопотужних кондиціонерів.

У країнах регіону робляться зусилля по розробці стандартів енергоефективності та маркування обладнання. У більшості країн прийняті програми з виведення хладагента R22 з обігу. Незважаючи на те, що техніка на R22 займає значне місце на кліматичному ринку, в ряді країн запроваджено обмеження на установку нового обладнання на R22.

Найбільший ринок кліматичного обладнання в Південно-Східній Азії - індонезійський. Його ємність - 1,27 мільйона одиниць. Тут домінують південнокорейські та китайські виробники, а обладнання в основному представлено неінверторні установками, працюючими тільки на охолодження. Найбільш міцне положення з усіх японських виробників в регіоні займає Panasonic.

Обсяг ринку Таїланду становить близько 900 000 одиниць. Левову його частку займає Mitsubishi Electric, за нею йдуть Daikin, Panasonic, Toshiba, Sanyo, LG і Samsung. Mitsubishi Electric, Daikin, Toshiba Carrier, Fujitsu General, MHI, Sharp, Supra, LG, Samsung і Haier мають місцеві виробництва, орієнтовані на внутрішнє споживання. На частку В'єтнаму припадає 600 000 одиниць обладнання.

Бразилія і Аргентина

Бразилія досить швидко оговталася від наслідків рецесії. На внутрішньому ринку переважають недорогі установки, що працюють тільки на охолодження. Раніше на ринку Бразилії переважали віконні кондиціонери. Однак з недавнього часу спостерігається збільшення частки спліт-систем. У 2010 р. обсяги їх продажу зросли на 30%, перевищивши 1 мільйон одиниць. Продажі віконних кондиціонерів склали 700 000 одиниць, не змінившись у порівнянні з 2009 р. Також було продано близько 4000 VRF-систем.

Провідним місцевим виробником є Springer Carrier. Велика частина продаваних в Бразилії спліт-систем вироблено в Китаї. Hitachi і Fujitsu General створили в Бразилії власні компанії, що займаються продажами. Крім цього, Hitachi має завод в Сан-Паулу і працює на місцевому ринку вже більше 40 років, в основному займаючись продажами спліт-систем, VRF-систем та чілерів. Fujitsu General має представництво в Сан-Паулу, що займається продажами висококласних інверторних кондиціонерів. Крім цього, компанія планує почати в Бразилії продажу мультиспліт-систем, а також VRF-систем.

Компанія Panasonic, перемістити латиноамериканське представництво з Флориди в Сан-Паулу в 2009 р., пропонує лінійку з восьми моделей інверторних кондиціонерів, що працюють як на охолодження, так і на обігрів.

Mitsubishi Electric працює в Бразилії через місцевих дистриб'юторів і нарощує обсяг продажів в основному в сегменті мультиспліт-систем і VRF-систем.

Аргентина є другим за величиною ринком Південної Америки. У 2010 р. обсяг ринку побутових спліт-систем в цій країні склав 450 000 одиниць. Мита на імпорт дуже високі, так що готові вироби на ринку знаходяться в невигідному становищі. Однак продукція, що збирається на Вогненної Землі і потім відправляється в материкову частину Аргентини, не обкладається ПДВ. Компанії, що займаються зборкою, закуповують запчастини в Китаї і продають продукцію під дюжиною різних марок. У підсумку більше 90% кондиціонерів, представлених на ринку, збираються всередині країни місцевими виробниками.

Європа

Відновлення економіки в Європі затягується. Іспанія та Греція все ще відчувають вплив економічної кризи, в той час як економіка Німеччини, і в меншій мірі, Франції і Великобританії переживає підйом. Спекотна погода з травня по кінець липня 2010 року сприяла збільшенню обсягу продажів кондиціонерів в Європі. У Франції обсяг продажів перевищив рівень попереднього року приблизно на 40%. На ринку Німеччини також спостерігалося стійке зростання. Стабільно зростав ринок систем чиллер-фанкойл. На ньому як і раніше домінують такі компанії, як Aermec і Emerson Network Power.

Близький Схід

В Об'єднаних Арабських Еміратах три-чотири роки тому, поки в розпалі був будівельний бум, попит на кондиціонери був дуже високий. Але після «боргового шоку» в листопаді 2009 р. будівництва виявилися заморожені, кредитні кошти перестали надходити, а багато підрядники, які не зуміли знайти джерела фінансування, розорилися. Для повного відновлення економіки регіону може знадобитися два-три роки.

Обсяг близькосхідного ринку кондиціонерів (з урахуванням Єгипту) становить від 4,5 до 4,6 мільйона одиниць. В останній рік зростання практично не спостерігалося. Найбільшим ринком регіону є Саудівська Аравія - на її частку припадає близько 1,5 мільйона кондиціонерів. Більша частина з них проводиться на місці. На ОАЕ - другий за величиною ринок в регіоні - припадає близько 800 000 одиниць. Третє місце займає Іран.

Компанія LG, що має завод в Саудівській Аравії, широко представлена в Близькосхідному регіоні. Китайські виробники також активно розширюють свою присутність на Близькому Сході, скуповуючи місцеві компанії. Приміром, Midea придбала 32,5% акцій єгипетської компанії Miraco.

Інші регіони

Економіка Австралії порівняно добре перенесла світову рецесію - економічні показники за 2010 рік залишились на рівні попереднього року. Обсяг ринку спліт-систем склав близько 850 000 одиниць.

З січня по серпень 2010 р. загальний обсяг експорту китайських кондиціонерів в Африку зріс більш ніж на 100%. Провідними експортерами в країни Африки є LG, Midea і Gree. Наслідуючи приклад південнокорейських виробників, китайські компанії також організовують виробництва в африканських країнах, маючи намір збільшити свою частку ринку.

Висновок

У міру збільшення обсягу міжнародного ринку кондиціонерів в різних регіонах виникають екологічні проблеми та проблеми з перевантаженням електромереж. Через це у багатьох країнах вводяться суворі обмеження на енергоспоживання і використовувані холодоагенти. Холодильне обладнання та установки кондиціонування відіграють важливу роль у запобіганні глобального потепління, а підприємства галузі повинні продовжувати підвищувати екологічну безпеку продукції і враховувати глобальні наслідки своїх дій. В рамках даної парадигми розширюється сфера застосування природних холодоагентів - вуглекислого газу, аміаку і вуглеводнів. Все більше уваги приділяється науковим дослідженням, присвяченим використанню нових холодоагентів, безпечних для озонового шару і мають низький потенціал глобального потепління.

Найбільш перспективним на міжнародному ринку виглядає обладнання нижнього цінового сегмента, призначене для країн, що розвиваються. Тенденція до перенесення виробництв на місця, швидше за все, призведе до створення нових підприємств у цих країнах.

Крім товарів нижнього цінового сегмента дедалі більшою увагою користуються комплексні рішення, що включають в себе системи регулювання енергоспоживання в житлових приміщеннях (HEMS) і будівлях (BEMS), а також інші продукти і послуги.

В цілому в 2010 році темпи відновлення світової економіки були не настільки високими, як очікувалося. Залишається лише сподіватися, що літо 2011 року дасть більше приводів для оптимізму.

Немає коментарів:

Дописати коментар