9 вер. 2011 р.

Український кондиціонерний ринок 2012 року: підсумки, тенденції, перспективи

Падіння кліматичного ринку УкраїниЗгідно з озвученими даними операторів кліматичного ринку, 2012 рік видався досить важким для ринку кліматичної техніки. Прогнози, озвучені експертом рік тому, підтвердилися. За попередніми оцінками, обсяг продажів на кондиціонерному ринку скоротився більш ніж на 20%.

На думку фахівців, основними факторами, які вплинули на розвиток українського кондиціонерного ринку, є:

  • Спад у світовій економіці та економіці країн Єврозони.
  • Єврочемпіонат з футболу влітку 2012 року.
  • Політична боротьба у зв'язку з парламентськими виборами восени 2012.

Експерти відзначають, що економіка України дуже чутлива до негативних явищ в економіці Єврозони і світового ринку:

  • вплив на банківську систему;
  • вплив рівня світових цін на сировину, металургійну продукцію, енергоресурси.

Більшість прогнозів, зроблених на початку сезону, збулися, що підтверджують такі дані. Скорочення ринку відбулося практично у всіх сегментах ринку. Падіння, яке почалося ще в 2011 році, оцінюється навіть нижче песимістичного прогнозу в 15%. Реально - ринок скоротився на 20-25% в побутовому сегменті. Динаміка була вкрай нерівномірна, як серед різних сегментів ринку, так і окремих видів обладнання всередині окремого сегмента.

Підтвердився зростання ринкової частки кондиціонерів на холодоагенті R-410A (на зміну R-22). Хоча приріст був не такий істотний, як прогнозувалося, в т.ч. через залишків минулих періодів.

До справдженим прогнозами також можна віднести підвищення цін на обладнання побутової гами кондиціонерів повітря «низького цінового сегмента» - на деякі торговельні марки в першому півріччі. Однак, з іншого боку, ті компанії, хто вирішив згорнути кондиціонерний бізнес, розпродавали обладнання без отримання прибутку, тобто, знижували ціни. Крім того, утворилися значні запаси нерозпроданого кондиціонерного обладнання 2011 року і, як наслідок, відбулося зниження закупівель дистриб'юторів в порівнянні з 2011 роком. Сьогодні існують «перехідні складські залишки». Відбулася мінімізація складських запасів (аж до відмови від таких) з боку інсталяційних компаній.

Мала місце боротьба в середньому ціновому сегменті між провідними світовими брендами, але вона тільки починається в кінці 2012 року з переходом на 2013 («бюджетні» інверторні моделі + не-інвертори з високими коефіцієнтами EER / COP). Триває перегрупування сил серед операторів ринку: зниження кількості реальних дистриб'юторських компаній, укрупнення бізнесу, можливість зміни брендів дистриб'юторами. Пошук шляхів збільшення ринкової частки.

Важливо відзначити, що спостерігається зростання інтересу споживача до енергоефективного обладнання. Акцент на повний «життєвий цикл обладнання», але поки не у всіх Замовників. Як наслідок згаданих фактів - спостерігалося зниження рентабельності кондиціонерного бізнесу, особливо в другому півріччі.

На кліматичний ринок України мають вплив і такі тенденції світового ринку:

1. Зростання ролі ринків країн, що розвиваються.

2. Підвищена увага при розробці та створенні нових моделей кондиціонерів приділяється енергозбереженню і рівню комфорту:

  • Інвертори;
  • Теплові насоси;
  • Акцент на сезонну ефективність;
  • Комп'ютерне моделювання.

3. Облік екологічних аспектів устаткування, що випускається, включаючи розробку нових, більш екологічно чистих холодоагентів (диференціація холодоагентів за видами устаткування).

4. Посилення конкурентної боротьби серед моделей, розрахованих на масового споживача (більш доступних за ціною), за рахунок зниження собівартості продукції, що випускається, що можливо в результаті:

  • перенесення виробництва ближче до ринків збуту;
  • перенесення виробництва в країни з дешевшою робочою силою;
  • створення моделей, більш доступних за ціною;
  • альянси, злиття і поглинання серед виробників.

Однією з важливих тенденцій, що характеризує кліматичний ринок в 2012 році, стало посилення інтересу споживачів і корпоративних клієнтів до енергоефективного обладнання та нових технологій, що в свою чергу, позначилося на продажах нових моделей обладнання та систем, в яких втілені зазначені інновації. Наприклад, посилюється інтерес споживачів до кліматичній техніці, що використовує альтернативні поновлювані джерела енергії.

Найбільш затребувані моделями в сегменті побутового кондиціонерного обладнання в 2012 році, як і раніше, залишилися спліт-системи настінного типу холод-тепло, холодопродуктивністю 2,5 кВт. Також був відзначений більш високий інтерес до моделей холодопродуктивністю 7 кВт (настінні) та 12 кВт (канальні).

У сегменті мультізональних систем найбільшим попитом користувалися VRF-системи холод-тепло холодопродуктивністю 28 кВт. А також чиллери малої потужності, з повітряним охолодженням конденсатора (холодопродуктивність від 80 до 200 кВт).

Серед основних показників кліматичного ринку України на сьогоднішній день:

  • Кількість марок кондиціонерів - близько 60.
  • Провідні дистриб'юторські компанії - (10-15).
  • Кількість дилерів> 1500.
  • Висока частка одинарних спліт-систем (~ 96%).
  • Досить висока частка спліт-систем НЕ інверторного типу (~ 90%).
  • Низька частка мультиспліт-систем (не більше 1%).

Операторів кліматичного ринку намагаються спрогнозувати, що чекає український ринок в 2013 році. Вони називають такі тенденції:

  • Стагнація кондиціонерного ринку у всіх сегментах.
  • Нерівномірна динаміка, як серед різних сегментів ринку, так і окремих видів обладнання всередині окремого сегмента.
  • Зростання ролі (у зв'язку зі зменшенням обсягу ринку в цілому) сегмента ринку по заміні морально / фізично застарілих кондиціонерів повітря на нові.
  • Продовження зростання ринкової частки кондиціонерів на холодоагенті R-410A (на зміну R-22).
  • Поява на ринку моделей, які можна буде продавати в Європі з 01.01.2013, але які не заборонені в Україні.
  • Залишки нерозпроданого кондиціонерного обладнання 2011/2012 років і, як наслідок, зниження закупівель дистриб'юторів, у порівнянні з 2012 роком.
  • У 2013 році більш істотний внесок у структуру продажів кондиціонерного ринку будуть вносити «бюджетні» побутові спліт-системи. Серед найбільш «ходових» побутових спліт-систем більший ринковий вагу придбають моделі холодопродуктивністю менше 2,5 кВт. Слідуючи загальносвітовим тенденціям, на ринку України істотно збільшиться пропозиція інверторних моделей.
  • Боротьба в середньому ціновому сегменті між провідними світовими брендами («бюджетні» інверторні моделі та моделі 2,0 кВт по холоду).
  • Зниження цін на моделі з High-End сегмента.
  • Посилення конкурентної боротьби між кондиціонерних компаній на всіх рівнях, у зв'язку із стискуванням кондиціонерного ринку.
  • Перерозподіл ринкових часток між операторами ринку. Хаотичний пошук операторами ринку шляхів збереження своєї ринкової частки. Спроби використання Інтернет-магазинів як «панацеї» від зниження продажів побутових кондиціонерів.
  • Невідповідність між вимогами користувачів і реальною вартістю сервісного обслуговування вже встановлених промислових кондиціонерів повітря (на тлі триваючого кризи).
  • Зниження рентабельності кондиціонерного бізнесу.

Чітко намітилися основні проблеми кондиціонерного ринку, які потребують вирішення. Це, в першу чергу, Інтернет-торгівля кондиціонерами повітря, в ході якої ризики для покупця зростають. Ще одна проблема - зростання ризику пропозиції застарілого і енергонееффектівного обладнання за дуже низькою ціною, у зв'язку з посиленням екологічних та енергетичних вимог як в країнах ЄС, так і в Китаї.

Крім того, на тлі жорсткості конкурентної боротьби можлива недобросовісна конкуренція з боку компаній, які будь-що хочуть збільшити свою присутність на ринку. Зниження інтересу великих інсталяційних компаній до сегменту побутових кондиціонерів, що в остаточному підсумку, веде до зниження якості монтажних бригад.

Підводячи підсумок, можна констатувати, що серед основних тенденцій наступного року - стійкий попит на високорентабельні системи та комплексні рішення для великих об'єктів, а також на енергоефективне надійне обладнання в малому будівництві та приватних будинках. Хоча кількість реальних об'єктів не викликає, на сьогоднішній день, великого оптимізму в операторів ринку. Додатковий поштовх до розвитку кондиціонерного ринку отримає сервісне напрямок, а ключовими маркетинговими інструментами будуть різні програми лояльності для партнерів та клієнтів.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар