18 серп. 2012 р.

Ринок холодильного обладнання за станом на кінець 2011 - початок 2012 року

Зниження доходів населення викликало закономірний спад споживчого попиту на продовольчі товари. Це позначилося на обсягах товарообігу оптових і роздрібних торгових мереж. У свою чергу це призвело до того, що й існуючі складські площі не заповнюються повністю. Чи варто згадувати, що основний хліб холодильщиків - будівництво холодильників, терміналів, нових ліній по заморожуванню і продажу інших технологічних апаратів практично припинилися. Компанії перебиваються майже випадковими замовленнями і тільки фірми з найширшим асортиментом, що працюють в будь-якій області холоду від аміаку до фреону, можуть почувати себе досить комфортно.

Ситуація закономірно вдарила по великим компаніям, що займаються комерційним обладнанням з роздутим штатом і великими кредитними лініями. Як відомо, в холодильної галузі вельми дороге устаткування і навіть невеликий склад комерційної, тобто найбільш ходової та ліквідної техніки, наповнюється за допомогою суми в сотні тисяч євро. Не всі компанії можуть виключити з обороту дві-три сотні тисячі євро на час від року до п'яти років, поки буде реалізовано обладнання. Тому природно для класичного «розвитку бізнесу», про який нам твердять економісти всіх мастей, беруться довгі і короткі кредити. В умовах таких високих процентних ставок, правової невизначеності і загальної ситуації в економіці, кредитування підприємства зараз - практично перший крок до його ліквідації. Це відбувається через надмірну схильність до ризику, відсутності професіоналізму як керівництва, так і співробітників, недостатньою опрацьованості або взагалі відсутності чіткого розуміння асортименту товарів, придатних для формування складу. Штат співробітників так само потворно роздувається, пожираючи весь прибуток, оскільки замість підвищення зарплати кваліфікованого працівника і його додатковим матеріальним заохоченням при підвищенні кола обов'язків, набираються все нові і нові працівники. У підсумку для перенесення метрового відрізка труби діаметром 100 мм на відстань 100 м, використовується три (!) Людини і один начальник, щоб вони не розбіглися по дорозі (якщо б це був жарт, реальний випадок на одному з об'єктів). Зрозуміло, говорити про ефективність роботи таких компаній можна лише умовно.

Ринок холодильного обладнання

Великою проблемою є і невизначеність як загальної економічної ситуації в світі, так ситуації всередині в країні. Який горизонт планування бізнесу, коли можна успішно кредитуватися і будувати довгострокові стратегії розвитку? Зрозуміло, мінімум п'ять років. Це дозволяє розрахувати хоча б приблизно загальні витрати, помножити їх на 1.5, враховуючи непередбачені витрати, і ще на 1.1 на облік непередбаченості самих непередбачених витрат (вчимося у законів Мерфі). А який горизонт планування зараз? Максимум рік. За рік, як правило, створюється великий термінал або Льодовий Палац. Але це тільки роботи холодильщиків і будівельників, а весь підготовчий етап займає один-два роки. Тому і побоюються харчовики зводити щось велике, за минулі три роки серйозні об'єкти в країні можна перерахувати по пальцях максимум двох рук. І їх число навряд чи збільшиться в майбутньому році, оскільки підготовчий етап по об'єктах в цьому році практично не вівся, тобто підприємства почнуть готувати проекти в 2012 році, а наші роботи по них почнуться до середини 2013 року.

Цікава ситуація з постачальниками. Відомо, що холодильна техніка виробляється в основному в Європі і навіть якщо вона робиться в Китаї, то все одно потрапляє до нас через Європу. Техніка США або Японії займає малий сектор в холодильній галузі нашої країни, перші через негнучкою політики продажів і не налагоджених трансатлантичних перевезень, другі через надмірну дорожнечу. Тому нас цікавлять постачальники з Європи, а отже із зони євро. А зона євро якось стрімко розповзається по швах, є думка, що Німеччині варто повернутися до марок. Бо тільки Німеччина і Франція витягують загальну економіку, ну може бути, допомагає Італія. Але всі тепер знають, що у тій же Італії держборг становить 150% ВВП, і як такий стан змінити не знає ніхто. Такі малопомітні країни як Греція, Іспанія, Португалія просто вбивають економіку Євросоюзу. А є ще Румунія, Естонія та інші нові члени Євросоюзу, які ніколи не зможуть виплатити отримані кредити і є відвертою баластом. Все це викликає побоювання щодо майбутнього євро, а отже за цінами на європейську продукцію, тобто на холодильну техніку та комплектуючі. Для нас падіння євро стало б великою підмогою, оскільки ціни на німецьку продукцію впали б на 50%, французьку - на 70%, італійську та іспанську в рази. Прикладом може служити британська, чеська чи шведська продукція, що має вартість майже як китайська, при незмірно більш високій якості. Все через використання власних валют, які, на відміну від євро, прекрасно себе почувають.

Таким чином, очікувати, що 2012 рік принесе масу нових і хороших замовлень не варто. Невеликі реконструкції, постачання запасних частин, невеликі монтажі і продажу, думаю, це більш реальна картина на перше півріччя, якщо, звичайно, нічого не зміниться на світовому ринку. Холодильна галузь досить інерційна і стабільна, компанії, що працюють по 10-20 років на ринку, практично не змінюються, з'являються якісь лідери, потім вони йдуть, утворюються монополісти по якомусь сектору, вони зникають, мильні бульбашки, які отримують фінансування з інших галузей також можуть проіснувати рік-ругой, що для півтора століть існування промислового холоду навіть непомітно. Як і скрізь, компанії, створені професіоналами, досить стабільно, злегка видозмінюючись, залишаються на плаву. Запорука їхнього успіху - точне розуміння ситуації, відсутність невиправданого ризику, своєчасне освоєння новинок, при загальній спрямованості на консерватизм і традиційність.

Незважаючи на злегка сумовиту картину, намальовану мною вище, така реальність, вона лише іноді скрашується Днем Холодильщик, вдалим і барвистим об'єктом або введенням безмитного ввезення обладнання для будь-якої галузі. Холодильна галузь славиться стабільністю, в порівнянні з іншими, ми пережили і зміну режимів і кризи і все що належить, так само переживемо.

У 2012 році хотілося б побажати, щоб ми помилилися в прогнозах, барель знову замайорів вгору, зарплати підвищилися, всі харчові підприємства вирішили б терміново розширюватися і міняти обладнання на найсучасніше. Тоді Холодильщик трудилися б не покладаючи рук, ми ж народ працьовитий, і що нам потрібно - всього лише хороший об'єкт.

Всім в новому році, перш за все, здоров'я, відпочивайте частіше, ну і хороших об'єктів!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар