11 трав. 2012 р.

Огляд світового ринку кондиціонерів в 2011 році

Судячи з усього, 2011 рік увійде в історію як рік катастроф і потрясінь. Безпрецедентне за масштабами землетрус, що стався 11 березня в Японії, і викликане ним цунамі призвели до пошкодження атомної електростанції в Фукусімі. Робота інших АЕС в Японії була припинена, що призвело до серйозної нестачі електроенергії. Через катастрофу виявилися зірвані поставки напівпровідників і інших компонентів. Повінь в Таїланді порушило роботу безлічі складальних підприємств. У розпал глобального економічного спаду вибухнув європейська боргова криза, політичні виступи пронеслися по Північній Африці і Близькому Сходу. Які наслідки для учасників кліматичного ринку мали події цього року?

Глобальне скорочення

Землетрус в Японії і повінь в Таїланді порушили ланцюжок поставок компонентів для кондиціонерів. Боргова криза в Європі сколихнув страхи у фінансових колах - і ринок кондиціонерів істотно скоротився. Спад досяг Китаю і викликав зниження обсягів китайського експорту. У той же час жорсткість фіскальної політики привело до зменшення темпів зростання внутрішніх ринків Китаю та Індії. Спека 2010 року не повторилася, літо 2011 року в багатьох частинах світу видалося прохолодним. У результаті склади виробників і продавців кліматичного обладнання виявилися переповнені.

За японським виробникам, орієнтованим на Європу, важкий удар нанесли стагнація європейського ринку і посилення ієни. В результаті експорт кондиціонерів з Японії в жовтні 2011 року впав на 15% по відношенню до аналогічного періоду минулого року.

Темпи зростання ринку кондиціонерів

Китайські виробники також скоротили обсяги експорту. Загальна кількість кондиціонерів, поставлених в Європу в серпні 2011 року, склало 130 000 одиниць, що на 33,9% нижче даних за серпень 2010 року, у вересні 2011-го експорт склав 86000 одиниць (на 8,2% менше, ніж у тому ж місяці 2010 го).

Жеро Дарніс, президент UTC Climate, Controls and Security Systems, прокоментував ситуацію таким чином: «Я вважаю, що стурбованість європейських борговою кризою призведе до гальмування зростання в найближчому майбутньому, але я сподіваюся, що після цього розпочнуться стабілізація та поліпшення».

Зростання китайського ринку кондиціонерів в 2011 році оцінюється в 13%, що на 15% нижче, ніж у 2010-му. Згідно з даними China Business News, виробники кондиціонерів та компресорів скоротили виробничі плани на період з жовтня по грудень 2011 року на 30%.

Загальний попит на кондиціонери в Індії, Пакистані, Бангладеш та інших країнах Південної Азії в 2011 році оцінюється в 5 мільйонів штук. Індійський ринок кондиціонерів в 2010 році в цілому впевнено зростав, у 2011 році через уповільнення економічного розвитку і щодо прохолодного літа його ріст зупинився.

Поширення інверторів

У Китаї, на який припадає майже половина світового ринку побутових кондиціонерів, через зростання уваги до енергетичних і екологічних проблем зафіксовано збільшення використання інверторних систем майже на 40%. Завдяки зниженню собівартості побутові інверторні кондиціонери все більше проникають і на інші ринки, включаючи Європу і Південно-Східну Азію. Починаючи з 2010 року вони почали з'являтися і на зростаючому ринку Бразилії. Можна впевнено сказати, що найближчим часом інверторні технології будуть все більше використовуватися в побутових і напівпромислових кондиціонерах, а також в системах на базі чілерів.

Зростання продажів інверторних кондиціонерів в Китаї

Злиття, тенденції

Великі гравці кліматичної індустрії докладають максимум зусиль для придбання місцевих виробників і торгових компаній.

У 2011 році Daikin придбала турецького виробника кліматичного обладнання - компанію Airfel. У 2010 році Midea завершила процес придбання у United Technologies (UTC) частки в єгипетській кліматичної компанії Miraco. У 2011 році Carrier створив спільне підприємство з Midea Group для виробництва і продажу кліматичної техніки в Бразилії, Аргентині та Чилі. Carrier, крім того, придбав значну частку в Shandong Fuerda, лідері на китайському ринку геотермальних і водяних теплових насосів. 6 січня 2012 Midea оголосила, що припускає почати виробництво кондиціонерів в Індії спільно з Carrier.

Ринки, що розвиваються

Незважаючи на світовий економічний спад, Китай, найбільша в світі виробнича база і ринок кондиціонерів, як і раніше привабливий для інвестицій. Незважаючи на жорсткість фіскальної політики та викликане цим деяке уповільнення розвитку економіки, ні в одній іншій країні світу немає такого потенціалу росту в середньостроковій і довгостроковій перспективі. Виробники кондиціонерів, які ігнорували цей ринок в минулому, зараз фокусують на ньому свої зусилля.

Японські і корейські компанії розвивають виробничі бази в азіатському регіоні, перш за все, щоб отримати конкурентні переваги на своїх власних ринках. Серед азіатських країн Китай займає домінуючі позиції як об'єкт для інвестицій не тільки через свого величезного ринку, але і завдяки добре розвиненій інфраструктурі поставок, якості і дуже низької вартості виробництва. Більшість японських виробників кондиціонерів виготовляють у Японії тільки найбільш високотехнологічні моделі обладнання. Решту виробництва вони перевели в Китай та інші країни.

Після Китаю найбільший потенціал мають ринки Індії та Бразилії. Японські виробники один за іншим приходять в ці країни, намагаючись наздогнати корейські компанії, що вийшли на цей ринок трохи раніше. До недавнього часу японські виробники концентрувалися в основному на продуктах вищої цінової категорії, але зараз почали пропонувати і більш доступні моделі. Це призводить до посилення цінових воєн на ринках, що розвиваються. Конкуренція вже зараз украй висока і продовжує посилюватися. Основну боротьбу ведуть японські, корейські, китайські та місцеві виробники.

Стрибок цін на рідкоземельні метали

Згідно з даними Світового банку, середня ціна на мідь в 2011 році склала 8943 долара за тонну, що більше, ніж у 2010 році, на 19%. Максимального значення - 9642 долара за тонну - ціна на мідь досягла в першому кварталі 2011 року. Середня ціна на алюміній в 2011 році становила 2436 доларів за тонну, збільшившись порівняно з 2010 роком на 12%. Найвища ціна - 2611 доларів за тонну - була зареєстрована у другому кварталі 2011 року.

У другій половині 2011 року значно зросли ціни на рідкоземельні метали: 1 кг неодиму став коштувати близько 460 доларів - майже в 8 разів більше, ніж рік тому; діспрозій подорожчав у 10 разів, ціна за 1 кг склала майже 3700 доларів.

В результаті деякі виробники думають повернутися до використання феритів в магнітах електромоторів. Японський уряд спільно з промисловістю приступило до роботи над програмою пошуку можливості повторного використання рідкоземельних металів.

Холодоагенти

У світі постійно зростає кількість законів, спрямованих на регулювання застосування холодоагентів. Європейська комісія опублікувала доповідь, що пропонує переглянути європейське законодавство з парниковим газам, що містить фтор (F-газам). В Австралії з 1 липня 2012 року має набрати чинності закон про «вуглецевий податок».

 Пошуки заміни для фторовмісних холодоагентів тривають. Останнім часом ходить багато розмов про такі можливі альтернативи, як R32, HFO-1234yf і пропан. У Китаї за підтримки Німецького агентства з міжнародної кооперації (GIZ) розробили побутовий кондиціонер, що використовує в якості холодоагенту пропан, йде робота з оцінки безпеки використання хладагента R32 для комерційних систем. 19-20 грудня 2011 року в Шанхаї Міністерство захисту навколишнього середовища КНР проводило зустріч з експертами по кліматичному устаткуванню, які представляли промисловість, урядові організації та Академію наук. Це була перша з низки запланованих зустрічей, спрямованих на пошук шляхів прискорення виведення з ужитку гідрохлорфторвуглеводів.

На річний Генеральній асамблеї Міжнародної ради асоціацій виробників кондиціонерів, холодильних і опалювальних систем (ICARHMA) було прийнято заяву, декларує, що про вплив холодоагентів на зміну клімату потрібно судити не тільки по їх потенціалу глобального потепління, але і більш повно, оцінюючи характеристики з урахуванням всього їх життєвого циклу. Очікується, що заява зробить вплив на законодавчу політику по холодоагенту у всіх країнах світу.

Домашні системи управління енергією

Потреба в подальшому підвищенні енергоефективності викликала сплеск активності на ринку рішень по комплексній оптимізації енергоспоживання в житловому секторі. Різні типи домашніх систем управління енергією були показані в грудні в Токіо на виставці Eco-Products-2011. Panasonic представила концепцію, яка передбачає використання додаткових систем вироблення та накопичення енергії, таких як сонячні батареї і паливні елементи. Mitsubishi Electric продемонструвала домашню систему, яка автоматично вимикає побутову техніку, коли перевищується ліміт споживання електроенергії.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар