11 трав. 2012 р.

Ринок промислової вентиляції і кондиціонування України

Ринок промислової вентиляції і кондиціонування УкраїниНа думку більшості експертів галузі, ринок промислової вентиляції і кондиціонування досяг свого максимуму.

Іноземні виробники представлені компаніями: Aermec (Італія), AL-KO (Німеччина), Carrier (США), Daikin (Японія), Dantherm (Данія), GEA (Німеччина), Hoval (Люксембург), McQuay (США), Lennox (США), Rosenberg (Німеччина), RUUD (США), Swegon (Швеція), Systemair (Швеція), Wolf (Німеччина) та ін

З вітчизняних виробників можна відзначити: компанію «Вентиляційні системи» (торгова марка Vents), Завод вентиляції «ВентСервіс» (торгова марка AeroStar), ПрАТ Вентиляторний завод «Горизонт», Вентиляторний завод «Укрвентсистеми».

За словами Олександра Балаєва, керівника відділу технічної підтримки Представництва Lennox в Україні, український ринок сьогодні не відчуває нестачі в постачальниках. Це і прямі представництва компаній-виробників, що поставляють товар «з конвеєра», і торгові компанії, що купують товар у іноземних виробників і пропонують його вже в Україні на умовах DDP, і компанії, що надають повний пакет послуг від проектування до постачання, монтажу та обслуговування.

Така різноманітність постачальників призвело до широкого асортименту продукції на ринку, який не завжди затребуваний споживачами. «Якщо проаналізувати пропозиції українському замовнику, то можна зробити висновок, що на ринку представлено навіть більше, ніж необхідно, - упевнений Андрій Ботвін, дипломований фахівець, керівник напрямку« Вентиляційні системи »компанії AL-KO KOBER. - Імениті виробники обладнання для промислового кондиціонування можуть запропонувати рішення, які вже впроваджуються в Західній Європі, мають найвищі показники енергоефективності, але, на жаль, не затребувані на нашому ринку. Причина - більш високі початкові вкладення засобів, до яких українські споживачі не завжди готові ».

Олександр Балаєв пов'язує такий стриманий попит на енергозберігаючі та екологічно безпечні технології з попереднім економічною кризою, яка внесла свої корективи в асортимент.

«Попит на обладнання преміум і середнього класу знизився на користь більш дешевого сегмента, - коментує Олександр, - пережити кризу вдалося тільки гнучким компаніям, які змогли швидко переорієнтуватися на дешевші бренди, розробили спеціальні цінові пропозиції, готові були пожертвувати частиною прибутковості. Зараз ситуація плавно вирівнюється, але знову з'явилися тривожні тенденції у світовій і українській економіці і складно щось прогнозувати в довгостроковій перспективі ».

Якщо говорити про ринок в цілому, то на сьогоднішній день домінування іноземних виробників очевидно. За даними групи компаній «ВентСервіс», вітчизняні виробники займають 25% ринку вентиляції, що складає близько 35% в обсязі продажів основних гравців і в два рази вище, ніж у 2008 році. На думку Євгена Швайкова, директора департаменту маркетингу групи компаній «Вент-Сервіс», вже до 2015-го року частину ринку, яку будуть займати вітчизняні виробники, збільшиться до 50%. За його словами, змінилася і ситуація з частками ринку іноземних виробників.

«Ринок промислового вентиляційного устаткування декілька трансформувався, - коментує Євген Швайка, - якщо раніше на зростаючому ринку спостерігалася велика кількість брендів, усереднена частка яких була близько 3%, то зараз можна виділити лідируючу п'ятірку операторів з часткою ринку від 5% до 8% на кожного . Це говорить про зміцнення позицій надійних компаній і відходу з ринку дрібних або не націлених на довгострокову співпрацю компаній ».

Виробник чи постачальник?

Перенасичення пропозиції на ринку змушує виробників і постачальників шукати різноманітні способи залучення клієнтів. Хтось розширює спектр пропонованих товарів, включаючи в асортимент продукції товари різних торгових марок, хтось зосереджується на сервісному обслуговуванні і післяпродажному супроводі.

Говорячи про вибір між компанією-постачальником і компанією-виробником, Євген Швайка звертає увагу на різницю інтересів і завдань цих двох категорій учасників ринку, які швидше доповнюють один одного, ніж протиборствують. «Основне завдання виробника - виготовлення надійного, інноваційного, ринкового продукту, а основне завдання дистриб'ютора - надання послуг з поставки, монтажу, сервісного обслуговування систем вентиляції та кондиціонування», - коментує Євген.

Однак серед обраних стратегій зустрічаються не лише цивілізовані форми конкуренції. «На сьогоднішній день ніша переповнена постачальниками і виробниками обладнання, які в гонитві за здешевленням собівартості йдуть на свідоме завищення технічних характеристик, порушення експлуатаційних параметрів вузлів і агрегатів обладнання, здешевлення за рахунок застосування китайських комплектуючих», - коментує Олександр Тромса, технічний директор ТОВ «Вольф -Сервіс ».

Найкращим виходом з такого становища оператори ринку вважають правильний, зважений підхід до вибору постачальника, виробника і монтажної організації, які повинні відповідати висунутим замовником вимогам.

На думку Євгена Давиденко, генерального директора компанії «ГЕА-Україна», при виборі постачальника, перш за все, необхідно порівняти пропоноване обладнання з обладнанням, закладеним у проект, який розробила проектна організація, а не дивитися на бренд. Важливо відповідність технічних характеристик, габаритних розмірів, ефективності, економічності, а не популярність торгової марки в Україні.

«У разі вибору компанії-постачальника, перш за все, необхідно звернути увагу на фінансовий добробут компанії, надійність, професіоналізм персоналу постачальника і досвід роботи в постачанні обладнання промислових систем вентиляції. Також важливими аспектами у виборі постачальника є якість обладнання, його технічні характеристики, наявність сертифікатів якості та відповідності, наявність у компанії кваліфікованої технічної та сервісної підтримки. На сьогоднішній день в Україні працює досить велика кількість компаній, що представляють різні бренди, і дуже високий відсоток з них мають проблеми з коректним підбором необхідного обладнання, з термінами поставок і сервісним обслуговуванням », - зазначає Євген Давиденко.

Ще один експерт, Олександр Балаєв, при виборі кліматичного обладнання та його постачальників замовнику пропонує почати з того, щоб чітко визначити свої потреби, зважити свої можливості. На його думку, зробити такий аналіз власних потреб для замовника не менш важливо, ніж підготувати чіткий список вимог до постачальника устаткування. А після зробленої «ревізії» вибрати найбільш зручний для себе варіант співпраці.

«Якщо замовник або не має можливості придбати товар прямо із заводу, або обмежений у часі, або просто не бажає заглиблюватися в це питання, то він звернеться до компаніям, що надають послуги« під ключ ». Але, як показує практика, великі замовники, що мають перевірених партнерів-проектувальників, монтажників, воліють працювати з прямими представниками виробників - це найбільш вигідно у фінансовому плані », - зазначає Олександр Балаєв.

Ще одним важливим фактором, який безпосередньо впливає на вибір постачальника, за словами Олександра Тромса, є правильність і оперативність підбору обладнання, рівня підготовки технічних фахівців, з якими ви будете спілкуватися від моменту запиту до запуску обладнання, термін поставки обладнання, час усунення технічних несправностей і строки поставки запчастин.

«Щоб правильно вибрати постачальника обладнання потрібно враховувати кілька основних параметрів, - коментує Олександр, - по-перше, уточнити, де вже стоїть подібне обладнання і дізнатися відгуки. Потрібно пам'ятати, що вентиляційне обладнання розраховане на роботу десятиліттями! По-друге, перевірити точність підбору обладнання відповідно до технічного завдання, швидкість повітря в перетині і на теплообмінниках, шумові характеристики. По-третє, уточнити комплектацію обладнання та країну виробника. Варто пам'ятати про те, що багато виробників застосовують різних постачальників комплектуючих, які відрізняються як ціною, так і якістю ». Але головне, про що варто пам'ятати при виборі так це про те, що дешеві принадні початкові рішення виллються в майбутньому в істотні експлуатаційні витрати.

Монтаж - справа не останнє!

Ринок промислової вентиляції і кондиціонування УкраїниНезважаючи на широкий вибір систем вентиляції та кондиціонування, торгова марка не завжди є запорукою успіху і гарантією довгострокової роботи системи. Експерти ринку в один голос твердять про те, що навіть найдорожче обладнання високої якості може працювати некоректно, якщо проектні або монтажні роботи були виконані з помилками. За словами Олександра Тромса, монтаж і пуско-налагоджувальні роботи дуже важлива складова надійної і правильної роботи кліматичного обладнання, але деколи зустрічаються ситуації, коли замовник в цілях економії бере некомпетентного монтажника, що призводить до неправильної роботи обладнання і тягне за собою додаткові вкладення з боку замовника .

«Від якості монтажу і правильності проекту залежить економічність і довговічність обладнання, - зазначає Олександр Балаєв, - замовник або сам займається підбором підрядчиків для виконання кожного етапу робіт, або наймає генпідрядника, який виконує монтаж своїми силами. Можливий варіант, коли для монтажу залучається субпідрядна організація. У першому випадку замовник має можливість трохи заощадити, у другому ж випадку отримує роботу «під ключ».

Вибір між виробником і постачальником зазвичай не робиться. Якщо компанія в змозі самостійно правильно змонтувати устаткування на об'єкті, вона зробить це сама. На монтажні роботи залучають тільки ті клієнти, для яких така робота не є «рідний». Однак, такий вибір між економічним і спеціалізованим стався під час світової кризи, що дало свій позитивний результат у вигляді економії коштів. Але негативною стороною такої економії став відхід з ринку компаній, які професійно займалися монтажем обладнання.

«Тенденція прямих закупівель споживачем у виробника намітилася на початку 2009 року. На той момент це дійсно допомогло будівельному ринку України, але негативно відбилося на інсталяційних компаніях. Низька рентабельність, відсутність замовлень спричинило за собою відхід з ринку або перекваліфікацію багатьох перспективних фірм », - зазначає Євген Швайка.

Така тенденція визначила післякризову проблему галузі - навіть саму надійну і ефективну техніку може занапастити неякісний монтаж і некомпетентна експлуатація. «В основному промислове обладнання встановлюють підрядні монтажні організації, - коментує Андрій Ботвін, - замовнику вигідніше закупити системи« з одних рук ». Поставка обладнання, монтаж, пусконалагоджувальні роботи, сервіс здійснюються однією відповідальною компанією. При такій схемі немає «переведення стрілок», а результатом є успішна робота всієї системи вентиляції та кондиціонування. І у випадку, якщо щось піде не так, знайти причину і усунути її буде простіше.

Виробник-постачальник дає гарантію на обладнання, а продавець-монтажник - на всю систему. Але порожниною покладатися на монтажника не можна, так як запропоновані ним рішення можуть виявитися вигідними не для замовника, а саме для установника. Для контролю можна запросити незалежну фірму-консультанта, яка зі свого боку зможе показати замовнику підводні камені ».

Говорячи про монтаж обладнання, варто звернути увагу і на питання автоматизації систем вентиляції, якому, за словами Євгена Швайкова, приділяють недостатньо уваги. «Грамотна автоматизація систем вентиляції, - коментує Євген, - мабуть, основний чинник успішної роботи всієї системи. Останнім часом на ринку з'явилися практично безвідмовні контролери, виконуючі механізми і датчики. Поряд з цим, щоб здешевити рішення і виграти тендер, деякі компанії використовують релейні схеми і громіздкі щити управління. На це необхідно звертати увагу ».

Спеціалізація - це важливо?

Більшість іноземних та вітчизняних виробників націлені на охоплення якомога більшої кількості споживачів за рахунок розширення асортименту продукції. При цьому про спеціалізацію часто забувають, але ж саме вона є визначальним фактором для узкоспецілізірованних проектів. На думку Андрія Ботвіна, в основному це стосується промислових підприємств. За його словами, такі специфічні вимоги до обладнання здатний задовольнити тільки авторитетний виробник, який може запропонувати обладнання для цілорічної безперебійної суворої експлуатації. «Ризикувати в таких випадках не можна, - упевнений Андрій, - адже вихід з ладу дорогого технологічного устаткування абсолютно неприпустимий. Хотілося б побажати забудовникам не економити на фахівцях з проектування, монтажу та експлуатації, а звертатися тільки до професіоналів. Привабливі початкові пропозиції щодо економії на обладнанні приведуть до невиправданих витрат у процесі його експлуатації. Оптимальна техніка вимагає певного місця для розміщення та подальшого обслуговування, надійних систем енергопостачання, повноцінної експлуатації згідно регламентам виробника. Сама надійна техніка помре без своєчасного технічного обслуговування. Пам'ятайте, не тільки мармур в лобі, ексклюзивні меблі показують рівень об'єкта. Якщо буде некомфортно, ніхто не затримає ваших відвідувачів. Також дуже красивий рекламний слоган, красива упаковка без якості самої продукції успіху не принесуть. Системи кондиціювання та вентиляції створюють умови для: комфорту перебування людей та бездоганної роботи технологічних ліній, підтримують і створюють якість виробленої продукції ». Про важливість спеціалізації говорить і Олександр Балаєв, відзначаючи особливу важливість підходу виробника до потреб вузького сегмента споживачів. «Існує безліч проектів, де потрібні вузька спеціалізація устаткування. Наприклад, там, де за проектом потрібний «низький холод» не поставиш звичайний чиллер з припливно-витяжною установкою, а прецизійний кондиціонер немає сенсу ставити в торговий зал супермаркету. Але більшість постачальників воліють адаптувати свою продуктову лінійку, щоб охопити максимальну частку ринку. І тільки деякі займаються вузькоспеціалізованим обладнанням », - зазначає Олександр.

Споживачі

Основними споживачами систем промислової вентиляції та кондиціонування є, за словами Олександра Тромса, великі забудовники і девелоперські компанії. Вони складають 70% від загального обсягу споживання. Основні об'єкти, де застосовується вентиляційне обладнання, - торговельно-розважальні комплекси, аквапарки, офісні приміщення, паркінги, банки, спортивні комплекси. 20% із загального обсягу займають промислові підприємства, в число яких входять великі виробничі підприємства та фармацевтичні заводи. Інша частина (10%) - приватні замовники, які встановлюють системи для приміщень басейнів та великих котеджів. Існують сегменти, де промислова вентиляція не затребувана. За словами Євгена Швайкова, менш за все потреба в промисловій вентиляції відчуває важка індустрія, агропромисловий комплекс та житловий сектор.

Перспективи ринку

Експерти ринку впевнені в тому, що найближчим часом компанії-замовники перейдуть від вибору систем вентиляції та кондиціонування за ціновою ознакою, до вибору, заснованому на аналізі експлуатації таких систем у майбутньому.

За словами Євгена Давиденко, можна очікувати швидкого зміни вибору споживачів у бік енергоефективних систем. «Багато хто почав серйозно замислюватися про економію енергоресурсів і про перехід на альтернативні джерела енергії. Природно світові тенденції не обійшли і нашу країну, тому в даний час існує величезний інтерес до використання обладнання з енергозберігаючими технологіями », - коментує Євген Давиденко.

Про те, що витрати на експлуатацію споживачі все-таки вважають і усвідомлюють важливість вибору, говорить і Олександр Тромса, відзначаючи, що більшість замовників готові вкладати в енергозберігаючі технології. «Вартість такого обладнання вище часом у кілька разів, але в той же час це обладнання дозволяє протягом 3-5 років повністю повернути всі капіталовкладення за рахунок низьких витрат на експлуатацію і високу надійність. Також широкого поширення набувають комплексні рішення, що поєднують в собі вентиляційне обладнання, холодопостачання, теплопостачання, електропостачання. Це дозволяє значно знизити експлуатаційні витрати, а значить будувати об'єкти, не прив'язуючись до зовнішнього електро-і теплопостачання », - впевнений Олександр Тромса.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар